Nicoline Hoekstra geeft scholing aan professionals over de achtergronden het het gebruik van de Interactiewijzer.
Interactiewijzer is een methodiek voor analyse en aanpak van interactieproblemen in professionele opvoed- of begeleidingssituaties (zoals op scholen en in (jeugd)zorginstellingen).
Veel professionals ervaren dat het bij de meeste jeugdigen (of cliënten met LVB) prima lukt om een aanpak en manier van omgaan te vinden die werkt om een prettige interactie met elkaar te hebben en om om te gaan met de eventuele gedragsmoeilijkheden. Echter, vaak zijn er ook een paar jeugdigen waarbij professionals merken dat wàt ze ook proberen, het maar niet lukt om bepaalde interactiepatronen te doorbreken. Vaak zitten deze jeugdigen daarnaast ook vast in negatieve interactiepatronen met de andere jeugdigen in de groep of klas.
De Interactiewijzer brengt middels een vragenlijst deze interactiepatronen in beeld, waaruit vervolgens concrete handelingsadviezen volgen hoe de interactiepatronen te doorbreken. De Interactiewijzer kijkt zowel naar de interactie tussen de professionele opvoeder en de jeugdige, als naar de interactie tussen de jeugdige en groepsgenoten.
Hier vind je meer informatie over de Interactiewijzer: